Prawa Dziecka

Dnia 20 listopada 1989 roku Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych uchwaliło Konwencję o Prawach Dziecka. Z chwilą ratyfikowania jej przez dwudzieste państwo, weszła ona w życie 2 września 1990 r. W Polsce zaczęła obowiązywać od 7 lipca 1991 r.


Konwencja jest jedynym i uniwersalnym dokumentem, ustanawiającym status dziecka oparty na następujących założeniach:


- dziecko jest samodzielnym podmiotem - ze względu na niedojrzałość fizyczną oraz   
   psychiczną wymaga opieki i ochrony prawnej,
- dziecko wymaga poszanowanie jego tożsamości, prywatności i godności,
- rodzina jest najlepszym środowiskiem wychowania dziecka,
- państwo ma wspierać rodzinę a nie ją wyręczać.


Konwencja Praw Dziecka ustanawia normy postępowania wobec dzieci, zawiera więc pełny katalog praw dziecka:


Prawa i wolności osobiste:


- prawo do życia i rozwoju - dorośli mają obowiązek zapewnienia dziecku jak najlepszych    
   warunków do życia i rozwoju,
- prawo do identyczności - znaczy to tyle, iż dorośli powinni dziecko szanować, dawać mu
  wolność. Dziecko ma też prawo do godności i nietykalności osobistej,
- prawo do swobody myśli, sumienia i wyznania- każde dziecko może swobodnie
  wyrażać swoje myśli, wyznawać dowolną religię i postępować zgodnie ze swoim
  sumieniem,
- prawo do wyrażania własnych poglądów i występowania w sprawach dotyczących
  dziecka, w postępowaniu administracyjnym i sądowym - to oznacza, że przedstawiciele
  organów administracyjno-sądowych mają obowiązek wysłuchać dziecko w sprawach,
  które go dotyczą
- prawo do wolności od przemocy fizycznej i psychicznej, wyzysku, nadużyć seksualnych
  i wszelkiego okrucieństwa- nikt nie ma prawa znęcać się nad dzieckiem fizycznie
  i psychicznie a także go poniżać,


Prawa socjalne:


- prawo do ochrony zdrowia - dorośli mają obowiązek dbać o zdrowie fizyczne
  i psychiczne dziecka,
- prawo do wypoczynku i czasu wolnego - dorośli mają
  obowiązek organizować zajęcia tak, aby w ich trakcie znalazł się czas wolny związany
  z decyzjami dziecka jak go wykorzystać.


Prawa kulturalne:


- prawo do korzystania z dóbr kultury - dziecko powinno mieć zapewniony dostęp do
  kultury, która jest nieodłącznym aspektem rozwoju,
- prawo do informacji - dziecko ma prawo do poznawania i korzystania z nich, a zadaniem
  dorosłego w tym przypadku jest selekcja informacji dostosowana do wieku i możliwości
  intelektualnych dziecka,
- prawo do znajomości swoich praw - dorośli nie mają prawa zatajać przed dzieckiem
  informacji dotyczących ich praw. Dzieci powinny mieć ich świadomość i umieć z nich
  korzystać.

W procesie tworzenia systemu ochrony praw dziecka kierowano się różnymi zasadami i prawami. Są to:


- Zasada dobra dziecka - według niej wszystkie działania podejmowane są w najlepiej pojętym interesie dziecka.

- Zasada równości - oznaczająca, że wszystkie dzieci, niezależnie od płci, koloru skóry, narodowości, mają być traktowane w sposób równy wobec prawa.

 

 

WAŻNE TELEFONY:

Komitet Ochrony Praw Dziecka
- Zarząd Krajowy
ul. Flory 7, 00-586 Warszawa
tel.(0-22) 848 24 24, (0-22) 626 94 21, fax (0-22) 848 07 20
www.kopd.pl, e-mail: kopd@kopd.pl

Centrum Interwencyjne
ul. Hoża 27 A, 00-521 Warszawa

tel. (0-22) 626 94 19
fax (0-22) 745 71 80
www.kopd.pl, e-mail: kopd@kopd.pl,

Ogólnopolskie Forum na Rzecz Praw Dziecka
ul. Brodzińskiego 8, 30-506 Kraków

tel./fax (012) 642 12 30
www.fpd.free.ngo.pl
e-mail: fpd@free.ngo.pl

Towarzystwo Ochrony Praw i Godności Dziecka „Wyspa"
ul. Omańkowskiej 1, 41-500 Chorzów

tel./fax (048) 241 84 56
www.wyspa.chorzow-online.pl
e-mail: topigd@poczta.onet.pl