Statystyki
- Odwiedziny: 409977
- Do końca roku: 246 dni
- Do wakacji: 53 dni
88-140 Wierzchosławice
ul. Wierzchosławice 19
tel. 52 351 22 79
Poniedziałek, 2024-04-29
Imieniny: Hugona, Piotra
Dnia 20 listopada 1989 roku Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych uchwaliło Konwencję o Prawach Dziecka. Z chwilą ratyfikowania jej przez dwudzieste państwo, weszła ona w życie 2 września 1990 r. W Polsce zaczęła obowiązywać od 7 lipca 1991 r.
Konwencja jest jedynym i uniwersalnym dokumentem, ustanawiającym status dziecka oparty na następujących założeniach:
- dziecko jest samodzielnym podmiotem - ze względu na niedojrzałość fizyczną oraz
psychiczną wymaga opieki i ochrony prawnej,
- dziecko wymaga poszanowanie jego tożsamości, prywatności i godności,
- rodzina jest najlepszym środowiskiem wychowania dziecka,
- państwo ma wspierać rodzinę a nie ją wyręczać.
Konwencja Praw Dziecka ustanawia normy postępowania wobec dzieci, zawiera więc pełny katalog praw dziecka:
Prawa i wolności osobiste:
- prawo do życia i rozwoju - dorośli mają obowiązek zapewnienia dziecku jak najlepszych
warunków do życia i rozwoju,
- prawo do identyczności - znaczy to tyle, iż dorośli powinni dziecko szanować, dawać mu
wolność. Dziecko ma też prawo do godności i nietykalności osobistej,
- prawo do swobody myśli, sumienia i wyznania- każde dziecko może swobodnie
wyrażać swoje myśli, wyznawać dowolną religię i postępować zgodnie ze swoim
sumieniem,
- prawo do wyrażania własnych poglądów i występowania w sprawach dotyczących
dziecka, w postępowaniu administracyjnym i sądowym - to oznacza, że przedstawiciele
organów administracyjno-sądowych mają obowiązek wysłuchać dziecko w sprawach,
które go dotyczą
- prawo do wolności od przemocy fizycznej i psychicznej, wyzysku, nadużyć seksualnych
i wszelkiego okrucieństwa- nikt nie ma prawa znęcać się nad dzieckiem fizycznie
i psychicznie a także go poniżać,
Prawa socjalne:
- prawo do ochrony zdrowia - dorośli mają obowiązek dbać o zdrowie fizyczne
i psychiczne dziecka,
- prawo do wypoczynku i czasu wolnego - dorośli mają
obowiązek organizować zajęcia tak, aby w ich trakcie znalazł się czas wolny związany
z decyzjami dziecka jak go wykorzystać.
Prawa kulturalne:
- prawo do korzystania z dóbr kultury - dziecko powinno mieć zapewniony dostęp do
kultury, która jest nieodłącznym aspektem rozwoju,
- prawo do informacji - dziecko ma prawo do poznawania i korzystania z nich, a zadaniem
dorosłego w tym przypadku jest selekcja informacji dostosowana do wieku i możliwości
intelektualnych dziecka,
- prawo do znajomości swoich praw - dorośli nie mają prawa zatajać przed dzieckiem
informacji dotyczących ich praw. Dzieci powinny mieć ich świadomość i umieć z nich
korzystać.
W procesie tworzenia systemu ochrony praw dziecka kierowano się różnymi zasadami i prawami. Są to:
- Zasada dobra dziecka - według niej wszystkie działania podejmowane są w najlepiej pojętym interesie dziecka.
- Zasada równości - oznaczająca, że wszystkie dzieci, niezależnie od płci, koloru skóry, narodowości, mają być traktowane w sposób równy wobec prawa.
WAŻNE TELEFONY:
Komitet Ochrony Praw Dziecka
- Zarząd Krajowy
ul. Flory 7, 00-586 Warszawa
tel.(0-22) 848 24 24, (0-22) 626 94 21, fax (0-22) 848 07 20
www.kopd.pl, e-mail: kopd@kopd.pl
Centrum Interwencyjne
ul. Hoża 27 A, 00-521 Warszawa
tel. (0-22) 626 94 19
fax (0-22) 745 71 80
www.kopd.pl, e-mail: kopd@kopd.pl,
Ogólnopolskie Forum na Rzecz Praw Dziecka
ul. Brodzińskiego 8, 30-506 Kraków
tel./fax (012) 642 12 30
www.fpd.free.ngo.pl
e-mail: fpd@free.ngo.pl
Towarzystwo Ochrony Praw i Godności Dziecka „Wyspa"
ul. Omańkowskiej 1, 41-500 Chorzów
tel./fax (048) 241 84 56
www.wyspa.chorzow-online.pl
e-mail: topigd@poczta.onet.pl